Killen på Bilprovningen frågade mig om jag brukar bromsa försiktigt. – Ja, det gör jag …? Jag kan se det, sa han för bromsskivorna bak är rostiga och bitar håller på att lossna från dem. Om man bromsar försiktigt så slits inte skivorna bak lika mycket som fram. Bak ligger bromsbelastningen på bara 30% och fram på 70%. Dina främre bromsskivor och klossar är ok. Du måste bromsa hårdare för att slita mer på bromsarna …
I min enfald och okunskap har jag kört ”mjukt” eftersom jag inte tycker om att åka fram i rutan varje gång det blir rödljus … och … för att, någonstans, har jag hört att man skall köra ”mjukt” för att det är bra för miljön. Det kanske det är … men inte för plånboken.
Den här erfarenheten kostar mig 4.000 kr på bilverkstad och ett återbesök på bilprovningen (för att jag inte skall få körförbud på bilen). Det känns som ”onödiga läropengar” som jag hade fått många liter bensin för istället … Ska man inte köra ”mjukt”?
Det var svindyrt! 220:- styck kostade det till min Mersa, ungefär en dryg tusenlapp totalt.
Fick också rådet att tvärbromsa ibland. Rimmar rätt illa med eco-drive man lärde sig i körskolan. 🙂
Förutom bromsskivorna så skall de byta ut bromsklossarna (och ett trasigt positionsljus) också … det är förmodligen det som ”kryddar” priset .. å andra sidan så kanske Toyota verkstad inte tillhör de billigaste …
Tror japanska bilar har dyra delar genomgående, det är lång frakt till Japan jämfört med Tyskland.
Söker en jämförelse på nätet men hittar ingen färsk.
-Jag bytte sidopositionsljus själv, hur enkelt som helst på den bilen.
Ja, man tycker att det borde vara enkelt att byta sånt själv … men sist jag skulle byta ljus på bilen så fick jag stå böjd uppochner inne i bagageutrymme och det visade sig då att man behövde japanska händer i barnstorlek för att komma åt därinne … så den här gången får de göra det själva 🙂